Minggu, 14 Februari 2016

6 Rangkaian Doa dalam Al-Quran yang sering diucapkan


Doa adalah suatu bentuk / cara bentuk berkomunikasi antara hamba kepada Tuhannya, dan Allah sendiri mengajarkan langsung melalui Al-Quran yang didalamnya juga terdapat beberapa ayat-ayat do'a. dan doa-doa tersebut sudah lazim kita amini selepas sholat berjamaah, 



Rabbanaa Dholamnaa Anfusanaa Wa Illam Taghfirlanaa Wa Tarhamnaa La Nakuunanna Minal Khaasirin  ( Surah Al-A’Raf : 22 )

Ya Allah Kami telah mendholimi diri kami sendiri, jika tidak Engkau ampuni dosa kami dan tidak Engkau kasiani kami, niscaya adalah kami termasuk orang-orang yang mendapat kerugian.


Rabbana Laa Tuzihg Quluubanna Ba’da Idz Hadaitanaa Wahab lanaa Mil Ladunka Rahmah, Innaka Antal Wahhab. ( Surah Ali Imran : 8 )

Ya Allah, janganlah Engkau sesatkan hati kami setelah Engkau beri petunjuk kami, berilah kami rahmat, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi.

Rabbanagh Firlanaa Wa li Ikhwaaninal Ladzinna Sabaquuna Bil Iiman, Walaa Taj’al Fii Quluubinnaa Ghillan Lilladziina Aamanuu Rabbanaa Innaka Raufur rahiim ( Surah Al-Hasyar : 10 )

Ya Allah, ampunilah dosa kami dan orang-orang yang beriman yang telah mendahului kami, dan janganlah Engkau jadikan ada perasaan dengki di dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Allah Tuhan kami sesungguhnya Engkau Maha Pengasih dan Penyayang.

Rabbanaa Hab Lanaa Min Azwaajinaa Wa Dzurriyatinaa Qurrata A’yunin Waj’alna Lil Muttaqiina Imaama ( Surah Al-Furqon:72 )

Ya Allah, Berikanlah dari istri dan zuriat kami orang-orang yang menjadi idaman hati di masyarakat, dan jadikanlah kami menjadi ikutan bagi orang-orang yang taqwa.

Rabbanaa Aatinaa Fid Dunyaa Hasannatan Wa Fil Aakhi Rati Hasanatan Wa Qinaa ‘Adzabannar ( Surah Al-Baqarah:200 )

Ya Allah, berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan peliharalah kami dari azab api neraka.

Rabbanaa Taqabbal Minnaa Innaka Antas samii’ul ‘Alim Watub ‘Alainaa Innaka Antat Taw Waaburrahiim ( Surah Al-Baqarah : 127 )

Ya Allah, Semoga Engkau terima do’a kami, sesungguhnya Engkau maha mendengar dan Maha mengetahui. Dan ampunilah dosa kami, sesungguhnya Engkau maha Pengampun dan Maha kasih sayang.

Tidak ada komentar: